Als u werkloos wordt (vanuit een baan in loondienst) kunt u misschien een WW-uitkering krijgen. Een WW-uitkering vraagt u aan bij UWV. Lees alles over de voorwaarden op de website van UWV.
Stopt uw WW-uitkering en heeft u nog geen nieuw werk gevonden? Mogelijk heeft u recht op:
Lees meer over deze uitkeringen op de website van de Rijksoverheid.
Website
www.rijksoverheid.nl/bijstand
De bijstandsuitkering wordt verstrekt door de gemeente. U kunt bijstand aanvragen als u geen geld heeft om van rond te komen. De bijstandsuitkering is tijdelijk. De uitkering stopt als u of uw gezin weer genoeg geld verdient. De gemeente helpt bij het vinden van werk.
Of u bijstand krijgt en hoe veel hangt af van de voorwaarden. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Bijstand vraagt u aan bij UWV of bij uw gemeente.
U kunt op Werk.nl direct een uitkering aanvragen met uw DigiD. Heeft u geen computer of computerervaring dan kunt u voor hulp een afspraak maken bij het Financieel Café in het Dorpshuis in Duivendrecht. Het Financieel Café is elke donderdag van 14.00 tot 16.00 uur geopend. Voor het maken van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur telefonisch contact opnemen via (020) 5 430 430 en kies dan optie 4.
Twee keer per jaar worden door het Rijk nieuwe bijstandsnormen vastgesteld. De bijstandsnormen kunt u terug vinden op de website van de Rijksoverheid. De normen zijn afgeleid van het wettelijk minimumloon.
Als u een bijstandsuitkering heeft, bent u verplicht om de Nederlandse taal voldoende te kunnen verstaan, spreken, lezen en schrijven. Dit vergroot uw kansen op het vinden van betaald werk. Voldoende betekent op het niveau van groep 8 van de basisschool.
De gemeente beoordeelt of uw taalniveau voldoende is. Wanneer dit nog niet het geval is, bekijkt een medewerker van de gemeente samen met u met u wat u kunt doen om uw taalniveau te verbeteren.
Er kan een reden zijn waarom u de Nederlandse taal niet voldoende beheerst en hierin ook niet beter kunt worden. Bijvoorbeeld omdat u een beperking heeft. Als de gemeente vaststelt dat u uw Nederlands echt niet kunt verbeteren, dan krijgt u hiervoor een vrijstelling.
Website
www.rijksoverheid.nl/bijstand
Misschien heeft u recht op een Bbz-uitkering. Dit is een bijstandsuitkering die u maximaal 12 maanden ontvangt om uw inkomen aan te vullen. Een Bbz-uitkering is meestal een lening. Houd er dus rekening mee dat u het bedrag moet terugbetalen.
Bent u tussen de 55 jaar en de pensioenleeftijd? En wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u er te weinig mee verdient? Dan komt u misschien in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. U vraagt de uitkering aan voordat u gestopt bent met uw bedrijf. De IOAZ-uitkering is een werkloosheidsuitkering. Dit betekent dat u bijvoorbeeld moet voldoen aan de sollicitatieplicht.
Lees meer over de Bbz en IOAZ op de website van de Rijksoverheid.
U vraagt deze uitkeringen aan bij de gemeente. Kijk op de website voor meer informatie.
Website
www.ouder-amstel.nl/IOAW_en_IOAZ
Website
Rijksoverheid - Bbz
Misschien gaat u samenwonen, krijgt u een kind of gaat u een opleiding doen. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan UWV of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.
Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van UWV of neem contact op met de gemeente.
Website
UWV - Wijzigingen doorgeven
Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij de gemeente of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.
Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij de gemeente of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.
Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl.
Website
www.uwv.nl/vrijwilligerswerk
Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? De gemeente kan u helpen bij het vinden van de juiste ondersteuning. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nog zelf kan doen of regelen en wat u nodig heeft. De gemeente besluit op basis van dit gesprek welke ondersteuning u krijgt. Maak een afspraak met het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente om te bespreken of en welke ondersteuning u nodig heeft.
Wilt u onafhankelijke hulp bij het vinden van de juiste ondersteuning? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.
Bent u mantelzorger en op zoek naar de juiste hulp? Neem dan contact op met één van de twee mantelzorgorganisaties die in de gemeente Ouder-Amstel actief zijn.
Ook kunt u een mantelzorgmakelaar inscahkelen. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Ondersteuning bij leven met een beperking.
Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam
Website
www.meeaz.nl
E-mailadres
informatie@mee-az.nl
Telefoonnummer
020 512 72 72
Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op. Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Voor juridisch advies kunt u (gratis) terecht bij de rechtswinkel van Coherente. Kijk op de website voor informatie.
Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.
Activiteitenlocaties:
http://hulpwijzerouder-amstel.nl/sdu/werken-en-leren/leren/bijscholen
Bezoekadres
Diedrick van Haarlemstraat 3
1191 AX Ouderkerk aan de Amstel
Postadres
Postbus 63
1190 AB Ouderkerk aan de Amstel
Website
www.coherente.nl
E-mailadres
info@coherente.nl
Telefoonnummer
020 496 36 73
Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur
E-mailadres
info@sociaalverhaal.com
Telefoonnummer
085 301 00 72 of Whatsapp uw vraag: 06 112 99 333
Het kan zijn dat u niet tevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen. Dit doet u op de website van de gemeente.
Misschien bent u niet tevreden over de levering van een product. Ook dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.
Ondersteuning bij leven met een beperking.
Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam
Website
www.meeaz.nl
E-mailadres
informatie@mee-az.nl
Telefoonnummer
020 512 72 72
Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555