Hulp bij vervoer

In de meeste bussen en treinen kunt u met een rollator of rolstoel reizen. Kijk op de website van het vervoersbedrijf wat er mogelijk is.

Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in tram of metro. Kijk op de website van uw vervoerder wat er mogelijk is.

Heeft u hulp nodig bij het reizen? Op veel stations kan de NS u helpen met het reizen met de trein. Bel minimaal 1 uur voordat u wilt vertrekken met de NS. Vertel welke reis u wilt maken. Geef aan of er een rolstoel, scootmobiel of begeleider meegaat. De NS-medewerkers helpen u dan de trein in en uit.

Meer informatie over reizen met de trein vindt u op de website van NS.

Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Misschien komt u in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart. Hiermee kan er iemand gratis met u meereizen. Kijk voor meer informatie op de website van Argonaut.

Durft u nog niet zelfstandig te reizen, of kunt u het nog niet? Dan kan een OV-coach u het reizen met het openbaar vervoer leren. De OV-coach kan helpen bij het volgende:

  • het onthouden van de route
  • omgaan met prikkels en angst onderweg
  • omgaan met onverwachte situaties en fysieke moeilijkheden
  • vertrouwd raken met het OV

De inzet van de OV-coach is gratis. U betaalt alleen de eigen OV-kosten.

OV-coach

Website
www.ov-coach.nl

E-mailadres
ov-coach@mee-az.nl

Telefoonnummer
020 3084 500 (gratis)

Argonaut Advies

Voor informatie, advies en het aanvragen van een OV-begeleiderskaart.

Telefoonnummer
030 235 46 61

NS - reizen met een functiebeperking


Als u door een beperking of uw leeftijd niet meer kunt reizen met het gewone openbaar vervoer dan heeft u misschien wel recht op het Wmo-vervoer. Het Wmo-vervoer is voor mensen met een beperking en medische indicatie. Het Wmo-vervoer is een vorm van taxi vervoer en brengt u van deur tot deur binnen een gebied van 25 kilometer rondom uw woonadres.

U betaalt voor het gebruik van het Wmo-vervoer een bijdrage per rit. Het tarief is vergelijkbaar met de kosten van het het openbaar vervoer. Om gebruik te kunnen maken van het Wmo-vervoer heeft u een indicatie van de gemeente nodig. Voor het aanvragen van een indicatie voor het Wmo-vervoer kunt u terecht bij het Zorgadviespunt (ZAP).

Wilt u verder reizen dan 25 km vanaf uw woonadres dan kunt u reizen met de speciale taxi van Valys. U kunt met Valys maximaal 700 km per jaar reizen voor 20 cent per kilometer. Reist u meer? Dan betaalt u € 1,30 per kilometer. Een begeleider mag gratis mee. Kijk op de website voor meer informatie.

Wmo-vervoer Amstelland

Zorgadviespunt Ouder-Amstel (ZAP)

Bezoekadres
Vondelstraat 1
1191 BD Ouderkerk aan de Amstel

Postadres
Postbus 35
1190 AA Ouderkerk aan de Amstel

Telefoonnummer
020 496 21 21

Valys

Website
www.valys.nl


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? De gemeente kan u helpen bij het vinden van de juiste ondersteuning. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nog zelf kan doen of regelen en wat u nodig heeft. De gemeente besluit op basis van dit gesprek welke ondersteuning u krijgt. Maak een afspraak met het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente om te bespreken of en welke ondersteuning u nodig heeft.

Wilt u onafhankelijke hulp bij het vinden van de juiste ondersteuning? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

Bent u mantelzorger en op zoek naar de juiste hulp? Neem dan contact op met één van de twee mantelzorgorganisaties die in de gemeente Ouder-Amstel actief zijn.

Ook kunt u een mantelzorgmakelaar inscahkelen. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

MEE Amstel en Zaan

Ondersteuning bij leven met een beperking.

Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam

Website
www.meeaz.nl

E-mailadres
informatie@mee-az.nl

Telefoonnummer
020 512 72 72

Regelhulp - cliëntondersteuning

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning


Het kan zijn dat u niet tevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen. Dit moet u doen bij het college van burgemeester en wethouders. Zij kunnen u vragen om meer uitleg. U legt dan uit waardoor u te maken kreeg met de gemeente. Ook geeft u precies aan wat er gebeurd is. U krijgt de beslissing per post toegestuurd.

Misschien bent u niet tevreden over de levering van een product. Ook dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie (zorgaanbieder of leverancier) waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in bij deze organisatie Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

MEE Amstel en Zaan

Ondersteuning bij leven met een beperking.

Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam

Website
www.meeaz.nl

E-mailadres
informatie@mee-az.nl

Telefoonnummer
020 512 72 72

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555