Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? De gemeente kan u helpen bij het vinden van de juiste ondersteuning. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nog zelf kan doen of regelen en wat u nodig heeft. De gemeente besluit op basis van dit gesprek welke ondersteuning u krijgt. Maak een afspraak met het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente om te bespreken of en welke ondersteuning u nodig heeft.
Wilt u onafhankelijke hulp bij het vinden van de juiste ondersteuning? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.
Bent u mantelzorger en op zoek naar de juiste hulp? Neem dan contact op met één van de twee mantelzorgorganisaties die in de gemeente Ouder-Amstel actief zijn.
Ook kunt u een mantelzorgmakelaar inscahkelen. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Ondersteuning bij leven met een beperking.
De gemeente vergoedt zorg en ondersteuning aan mensen die nog zelfstandig thuis wonen. Nadat de gemeente beoordeelt heeft of u recht heeft op zorg en ondersteuning kunt u kiezen tussen twee vormen van ondersteuning namelijk Zorg in Natura (ZIN) of een Persoonsgebonden Budget (PGB):
Bent u 18 jaar of ouder? Dan betaalt u een eigen bijdrage voor de zorg. De hoogte van uw eigen bijdrage wordt door het CAK vastgesteld. Lees meer over de eigen bijdrage op de website van het CAK.
Bent u jonger dan 18 jaar? Dan betaalt de gemeente de Jeugdhulp. Ook voor Jeugdhulp kun je in sommige gevallen (afhankelijk van de soort zorg die nodig is) kiezen uit Zorg in natura of in de vorm van een Persoonsgebonden budget (pgb).
Om een PGB te kunnen krijgen moet u:
Op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) staat meer informatie over het pgb. Per Saldo is de vereniging voor mensen met een pgb. Op de website vindt u informatie en advies.
Wilt u meer informatie over de mogelijkheden? Neem contact op met het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente Ouder-Amstel. Samen bespreekt u wat de beste oplossing is.
In een zorgplan staan afspraken over uw zorg en ondersteuning. U heeft een zorgplan als u een persoonsgebonden budget (pgb) of Wmo-ondersteuning krijgt.
U maakt het zorgplan samen met de organisatie die de zorg geeft. In het plan staan bijvoorbeeld afspraken over:
Het zorgplan is onderdeel van uw zorgdossier. De zorgorganisatie zet in dit dossier alle informatie die voor uw zorg belangrijk is. Zoals uw medicijnen en de gegevens van uw artsen.
Voor meer informatie neemt u contact op met uw zorgverlener. Of met Zorgadviespunt Ouder-Amstel.
Het zorgplan moet altijd passen bij uw wensen en situatie. Met de zorgorganisatie bespreekt u regelmatig of de afspraken nog aansluiten. Als u samen nieuwe afspraken maakt, komen die in het zorgplan.
U mag altijd uw zorgplan bekijken en vragen om aanpassingen.
Het kan zijn dat u niet tevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen. Dit doet u op de website van de gemeente.
Misschien bent u niet tevreden over de levering van een product. Ook dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.
Ondersteuning bij leven met een beperking.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op. Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Voor juridisch advies kunt u (gratis) terecht bij de rechtswinkel van Coherente. Kijk op de website voor informatie.
Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur
Activiteitenlocaties:
http://hulpwijzerouder-amstel.nl/sdu/werken-en-leren/leren/bijscholen
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.