Pgb en zorgplan

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? De gemeente kan u helpen bij het vinden van de juiste ondersteuning. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nog zelf kan doen of regelen en wat u nodig heeft. De gemeente besluit op basis van dit gesprek welke ondersteuning u krijgt. Maak een afspraak met het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente om te bespreken of en welke ondersteuning u nodig heeft.

Wilt u onafhankelijke hulp bij het vinden van de juiste ondersteuning? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

Bent u mantelzorger en op zoek naar de juiste hulp? Neem dan contact op met één van de twee mantelzorgorganisaties die in de gemeente Ouder-Amstel actief zijn.

Ook kunt u een mantelzorgmakelaar inscahkelen. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

 

MEE Amstel en Zaan

Ondersteuning bij leven met een beperking.

Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam
Website
www.meeaz.nl
E-mailadres
informatie@mee-az.nl
Telefoonnummer
020 512 72 72

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-nodig/hulp-bij-regelen-zorg

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

De gemeente vergoedt zorg en ondersteuning aan mensen die nog zelfstandig thuis wonen. Nadat de gemeente beoordeelt heeft of u recht heeft op zorg en ondersteuning kunt u kiezen tussen twee vormen van ondersteuning namelijk Zorg in Natura (ZIN) of een Persoonsgebonden Budget (PGB):

  • zorg in natura (ZIN): de gemeente regelt de zorg en betaalt de zorgverlener/zorgaanbieder.
  • persoonsgebonden budget (pgb): u krijgt geld waarmee u zelf de zorg kan regelen.

Bent u 18 jaar of ouder? Dan betaalt u een eigen bijdrage voor de zorg. De hoogte van uw eigen bijdrage wordt door het CAK vastgesteld. Lees meer over de eigen bijdrage op de website van het CAK.

Bent u jonger dan 18 jaar? Dan betaalt de gemeente de Jeugdhulp. Ook voor Jeugdhulp kun je in sommige gevallen (afhankelijk van de soort zorg die nodig is) kiezen uit Zorg in natura of in de vorm van een Persoonsgebonden budget (pgb).

Om een PGB te kunnen krijgen moet u:

  • Een plan opstellen over hoe u uw pgb gaat besteden;
  • Kunnen motiveren waarom u een pgb wilt;
  • Kwalitatief goede en veilige ondersteuning inkopen;
  • Uw ondersteuner aan kunnen sturen;
  • In staat zijn om het PGB te beheren, met taken zoals het afsluiten van een zorgovereenkomst, indienen van facturen en doorgeven van wijzigingen.

Op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) staat meer informatie over het pgb. Per Saldo is de vereniging voor mensen met een pgb. Op de website vindt u informatie en advies.

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden? Neem contact op met het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente Ouder-Amstel. Samen bespreekt u wat de beste oplossing is.

Zorgadviespunt Ouder-Amstel (ZAP)

Bezoekadres
Vondelstraat 1
1191 BD Ouderkerk aan de Amstel
Postadres
Postbus 35
1190 AA Ouderkerk aan de Amstel
Website
www.ouder-amstel.nl/zorgadviespunt
E-mailadres
zorgadviespunt@ouder-amstel.nl
Telefoonnummer
020 496 21 21

CAK - eigen bijdrage

Website
www.hetcak.nl/eigen-bijdrage

Sociale Verzekeringsbank - pgb

Website
www.svb.nl/pgb

In een zorgplan staan afspraken over uw zorg en ondersteuning. U heeft een zorgplan als u een persoonsgebonden budget (pgb) of Wmo-ondersteuning krijgt.

U maakt het zorgplan samen met de organisatie die de zorg geeft. In het plan staan bijvoorbeeld afspraken over:

  • wat u zelf wilt doen
  • waar u hulp bij wilt
  • welke zorg u krijgt
  • van wie u zorg krijgt
  • op welke tijden u zorg krijgt

Het zorgplan is onderdeel van uw zorgdossier. De zorgorganisatie zet in dit dossier alle informatie die voor uw zorg belangrijk is. Zoals uw medicijnen en de gegevens van uw artsen.

Voor meer informatie neemt u contact op met uw zorgverlener. Of met Zorgadviespunt Ouder-Amstel.


Het zorgplan moet altijd passen bij uw wensen en situatie. Met de zorgorganisatie bespreekt u regelmatig of de afspraken nog aansluiten. Als u samen nieuwe afspraken maakt, komen die in het zorgplan.

U mag altijd uw zorgplan bekijken en vragen om aanpassingen.


Het kan zijn dat u niet tevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen. Dit doet u op de website van de gemeente.

Misschien bent u niet tevreden over de levering van een product. Ook dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie (zorgaanbieder of leverancier) waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in bij deze organisatie Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

Gemeente Ouder-Amstel - klacht indienen

Website
www.ouder-amstel.nl/Klacht_indienen

MEE Amstel en Zaan

Ondersteuning bij leven met een beperking.

Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam
Website
www.meeaz.nl
E-mailadres
informatie@mee-az.nl
Telefoonnummer
020 512 72 72

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op. Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Voor juridisch advies kunt u (gratis) terecht bij de rechtswinkel van Coherente. Kijk op de website voor informatie.

Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.

Sociaal Verhaal - rechtshulp door vrijwilligers

Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur

Website
www.sociaalverhaal.com/contactformulier
E-mailadres
info@sociaalverhaal.com
Telefoonnummer
085 301 00 72 of Whatsapp uw vraag: 06 112 99 333

Coherente

 

Activiteitenlocaties:

    \t
  • Bindelwijk Koningin Julianalaan 16 1191 CD
  • \t
  • Ouderkerk aan de Amstel
  • \t
  • Dorpshuis Dorpsplein 60 1115 CX Duivendrecht

http://hulpwijzerouder-amstel.nl/sdu/werken-en-leren/leren/bijscholen

Bezoekadres
Diedrick van Haarlemstraat 3
1191 AX Ouderkerk aan de Amstel
Postadres
Postbus 63
1190 AB Ouderkerk aan de Amstel
Website
www.coherente.nl
E-mailadres
info@coherente.nl
Telefoonnummer
020 496 36 73

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)