Tijjdens het inburgeren leert u Nederlands. En u leert meer over het leven in Nederland.
Als u verplicht moet inburgeren, krijgt u een brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). U krijgt ook een uitnodiging van de gemeente voor een afspraak. Tijdens die afspraak onderzoekt de gemeente samen met u uw situatie en uw mogelijkheden. De gemeente maakt vervolgens een plan hoe u moet inburgeren. Dit heet het Plan inburgering en participatie (PIP). Hierin staat onder andere:
U moet binnen 3 jaar inburgeren. Staat u ingeschreven bij de gemeente? Dan moet u ook de participatieverklaring ondertekenen. Dit is een onderdeel van het inburgeren. U krijgt hierover bericht van de gemeente.
U kunt ook vrijwillig inburgeren.
Lees meer over inburgeren op de websites Inburgeren en Rijksoverheid - inburgeren.
Website
www.ouder-amstel.nl/Inburgeren
Website
www.inburgeren.nl
Een taalcoach helpt u oefenen met de Nederlandse taal.
Of vraag om een taalmaatje bij het Rode Kruis of bij Vluchtelingenwerk.
Op de website van de gemeente kunt u zich aanmelden voor een taalcursus.
Website
www.ouder-amstel.nl/taal
Telefoonnummer
020 690 30 68
Website
www.vluchtelingenwerk.nl
Misschien kunt u uw diploma laten erkennen. Dan vindt u makkelijker werk of een vervolgopleiding. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.
Heeft u er hulp bij nodig? Neem contact op met Vluchtelingenwerk.
E-mailadres
vluchtelingenwerkdiemen@vluchtelingenwerk.nl
Telefoonnummer
020 69 04 549
Als vluchteling mag u een opleiding volgen. Dan is het makkelijker om een baan te vinden.
Komt u er niet uit? Neem contact op met Vluchtelingenwerk.
E-mailadres
vluchtelingenwerkdiemen@vluchtelingenwerk.nl
Telefoonnummer
020 69 04 549
Studie en werk voor hoger opgeleide vluchtelingen
Website
www.uaf.nl
E-mailadres
info@uaf.nl
Telefoonnummer
030 252 08 35
Website
Werkwijzer Vluchtelingen
Het kan zijn dat u niet tevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen. Dit doet u op de website van de gemeente.
Misschien bent u niet tevreden over de levering van een product. Ook dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.
Ondersteuning bij leven met een beperking.
Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam
Website
www.meeaz.nl
E-mailadres
informatie@mee-az.nl
Telefoonnummer
020 512 72 72